Jarruletku

Jarruletku on korvaamaton osa ajoneuvojen jarrujärjestelmää ja välttämättömiä jarrujen oikean toiminnan kannalta. Huonokuntoiset jarruletkut saattavat johtaa jarrutustehon heikkenemiseen tai jarrujen rikkoitumiseen. Oikein toimiva jarrujärjestelmä puolestaan on elintärkeä kuskin sekä matkustajien turvallisuudelle.

Hydraulisten jarrujen toiminta perustuu siihen, että jarrupoljinta painaessa jarruneste siirtyy jarruputkien kautta rengassylinteriin, jossa jarrupaloihin kohdistuva nestepaine saa renkaat pysähtymään. Jarruletkua tarvitaan sillä jäykkä jarruputki rikkoutuisi, jos se kulkeutuisi aina rengassylintereihin ja jarrusatulaan asti. Jarruletkut toimivat näin jarruputkien jatkeena niissä kohdin, jossa renkaiden liikkeisiin mukautuminen vaati jarrujärjestelmän osilta joustavuutta.

Jarruletku moottoripyörään tai autoon hel performancen maahantuojalta

Jarruletkujen huoltaminen

Jarruletkujen on tarkoitus kestää vuosia ja kymmenien tuhansien kilometrien ajoa. Jarruletkut tulee kuitenkin tarkastaa säännöllisesti kulumien, halkeamien ja vaurioiden varalta ja vaihtaa tarvittaessa. Koska hyväkuntoiset jarruletkut ovat olennainen osa ajoturvallisuutta, ei letkua tulisi käyttää, jos sen pinnassa näkyy halkeamia, korroosiota, kuplia tai muuta normaalista poikkeavaa.

Jatkuva taipuminen, kääntyminen, hankaus ja korkea hydraulipaine kulutttavat väistämättä jarruletkua ajan mittaan. Kuluneet jarruletkut alkavat todennäköisemmin vuotamaan jarrunestettä. Toisinaan jarrupolkimen tuntuminen pehmeältä tai jähmeältä saattaa kieliä vioittuneesta jarruletkusta. Esimerkiksi haljennut jarruletku saattaa aiheutta ajarrunesteen vuodon.

Jarrunestesäiliön tason ollessa liiahn alhainen, saattaa jarrutusvoima laskea, jolloin poljin voi tuntua normaalista poikkeavalta. Poikkeavuus jarrupolkimen tuntumassa saattaa johtua myös heikentyneistä letkuista, jotka laajenevat jarrunesteen paineen vaikutuksesta. Muita merkkejä jarruletkujen viallisesta toiminnasta ovat jarrurummun ylikuumeneminen, auton poikkeaminen ohjatulta liikeradalta äkkijarrutuksessa sekä oudot äänet jarrupoljinta painaessa. Ajoneuvon poikkeaminen jompaan kumpaan suuntaan ohjatulta ajoradalta jarruttaessa saattaa johtua siitä, että yksi jarruletkuista on tukossa.

Yksinkertaisimmillaan silmämääräinen tarkastus paljastaa jarruletkujen kunnon ja uusimistarpeen. Tämä pitää paikkaansa erityisesti kumisten jarruletkujen osalta. Letkua voi taivuttaa ja katsoa näkyykö siinä halkeamia tai kuplia. Kannattaa myös tarkistaa näkyykö merkkejä jarruletkun hankautumisesta toiseen komponenttiin tai märkiä tahroja, jotka voisivat kieliä letkun vuotamisesta. Jarruletkun tuntuma kannattaa vielä tarkastaa kädellä.

Sen tulee tuntua kiinteeltä, mutta joustavalta, eikä se saa tuntua pehmeältä tai hauraalta. Toista henkilöä voi pyytää pumppaamaan jarrupoljinta samalla kun itse tarkistaa jarruletkujen kunnon paineen alaisena. Jarruletkun laajenemisen tulisi olla ainoastaan juuri ja juuri havaittavissa.

Vaikka havaitsisi vian ainoastaa yhdessä ajoneuvon jarruletkussa, kannattaa kaikki jarruletkut uusia samaan aikaan. Samaan aikaan asennetut jarruletkut kuluvat suurinpiirtein samassa tahdissa. Jos olet epävarma jarruletkusi uusimisen tarpeesta, kannattaa vanhat jarruletkut tuoda liikkeeseen. Letkujen asiantuntija osaa etsiä letkusta halkeamia, pullistumia, repeytymiä tai liikaa kulumista ja valmistaa uuden letkun vanhan tilalle.

Jarruletkujen tarkastamatta jättäminen, saattaa edesauttaa isompien ja vakavien vaurioiden syntymistä jarrujärjestelmässä. Kannattaa siis huoltaa jarruletkuja säännöllisesti ja panostaa niiden hankkimisessa laatuun.

Jarruletkun materiaalivaihtoehdot

Jarruletkuja valmistetaan kumista tai teräspunoksesta. Kumiset jarruletkut ovat yleisempiä. Niiden etuna on hyvä joustavuus, hyvä jarrutusteho, edullisempi hinta sekä niiden toimiminen laajalla lämpötila- ja hydraulipainealueella. Teräspunosjarruletkujen ulkokuori on useinmiten ruostumatonta teräspunosta, joka suojataan kirkkaalla muovilla. Sisäletku puolestaan on useinmiten teflonia.

Teräksestä valmistettujen jarruletkujen etuna on niiden kestävyys. Ne ovat useinmiten vähemmän alttiita hankauksen aiheuttamalle kulumiselle tai ympäristötekijöiden aiheuttamille vaurioille, kuten lentävistä kivistä syntyville vahingoille. Teräspunos estää letkun turpoamisen paineen alla, jonka ansiosta teräspunosjarruletkut ovat useimmiten pitkäikäisempiä, kuin kumiset jarruletkut. Näiden seikkojen lisäksi uset teräspunosjarruletkuun vaihtaneet kuskit kuvaavat jarrutuntuman parantuneen.

Kumiset jarruletkut kestävät käytössä jopa kuusi vuotta. Teräspunosjarruletkujen käyttöikä on puolestaa viidestä kymmeneen vuotta tai pidempään. Letkujen tarkkaa käyttöikää tai kestävyyttä on kuitenkin mahdoton ennustaa. Jarruletkun käyttöikään ja kulumiseen vaikuttaa materiaalin lisäksi useat tekijät, kuten letkun laatu, ajotapa, tieolosuhteet ja ajoneuvon raskaus. Kumiset jarruletkut on helpompi silmämääräisesti tarkastaa halkeamien tai muiden vaurioiden varalta kun taas teräspunosletkujen alemman kerroksen tefloniin tulleita vaurioita on vaikeampi havaita teräspunoksen peittäessa sitä.

Tri clamp panta |  | tripanta-064 | mittaletku
alk. 2,17   alv. 0%
alk. 1,22   alv. 0%
alk. 2,38   alv. 0%
alk. 2,66   alv. 0%
alk. 6,69   alv. 0%
alk. 4,06   alv. 0%

Etkö löytänyt etsimääsi?

Voit aina kysyä letkumestareiltamme apua chatissa, ottaa yhteyttä tai tutustua koko verkkokauppamme laajaan valikoimaan.

Siirry verkkokauppaan
Jarruletku

Etkö löytänyt etsimääsi?

Voit aina kysyä letkumestareiltamme apua chatissa, ottaa yhteyttä tai tutustua koko verkkokauppamme laajaan valikoimaan.

Siirry verkkokauppaan