Bromsslang

Bromsslangen är en oersättlig del av fordonets bromssystem och nödvändig för att bromsarna ska fungera korrekt. Bromsslangar i dåligt skick kan leda till minskad bromsprestanda eller trasiga bromsar. Ett väl fungerande bromssystem är å andra sidan avgörande för säkerheten för föraren och passagerarna.

Driften av hydrauliska bromsar bygger på att när du trycker på bromspedalen så rör sig bromsvätskan genom bromsrören till däckcylindern, där vätsketrycket på bromsbeläggen gör att däcken stannar. Bromsslang behövs eftersom det stela bromsröret skulle gå sönder om det färdades hela vägen till däckcylindrarna och bromsoket. Bromsslangarna fungerar alltså som en förlängning av bromsrören på de ställen där anpassning till däckens rörelser krävde flexibilitet från bromssystemets delar.

Bromsslang för motorcykel eller bil från importören av hel Performance

Underhåll av bromsslangar

Bromsslangar ska hålla i åratal och tiotusentals kilometers körning. Bromsslangarna bör dock kontrolleras regelbundet med avseende på slitage, sprickor och skador och bytas ut vid behov. Eftersom bromsslangar i gott skick är en väsentlig del av körsäkerheten, bör slangen inte användas om dess yta visar sprickor, korrosion, bubblor eller andra avvikelser.

Konstant böjning, vridning, gnidning och högt hydrauliskt tryck kommer oundvikligen att slita ut bromsslangen med tiden. Slitna bromsledningar är mer benägna att börja läcka bromsvätska. Ibland kan bromspedalen kännas mjuk eller hård indikera en skadad bromsslang. Till exempel kan en sprucken bromsslang göra att bromsvätska läcker.

Om nivån på bromsvätskebehållaren är för låg kan bromskraften minska och pedalen kan kännas onormal. Avvikelser nära bromspedalen kan också orsakas av försvagade slangar som expanderar på grund av bromsvätsketrycket. Andra tecken på felaktiga bromsslangar är överhettning av bromstrumman, att bilen avviker från den kontrollerade banan vid plötslig inbromsning och konstiga ljud när man trycker på bromspedalen. Fordonet som avviker i endera riktningen från det kontrollerade körfältet vid inbromsning kan bero på att en av bromsslangarna är blockerade.

Som enklast avslöjar en visuell inspektion bromsslangarnas skick och behovet av byte. Detta gäller särskilt för gummibromsslangar. Du kan böja slangen och se om du kan se sprickor eller bubblor. Du bör också kontrollera om det finns några tecken på att bromsslangen skaver mot en annan komponent eller våta fläckar som kan tyda på en slangläcka. Bromsslangens känsla bör fortfarande kontrolleras för hand.

Den ska kännas fast men smidig och inte mjuk eller skör. Du kan be en annan person att pumpa bromspedalen samtidigt som du själv kontrollerar bromsslangarnas skick under tryck. Utvidgningen av bromsslangen bör bara knappt märkas.

Även om du bara hittar ett fel på en av fordonets bromsslangar bör du byta ut alla bromsslangar samtidigt. Bromsslangar som installeras samtidigt slits ut i ungefär samma takt. Om du är osäker på behovet av att förnya dina bromsslangar bör du ta med de gamla bromsslangarna till butiken. En slangexpert vet hur man letar efter sprickor, utbuktningar, revor eller överdrivet slitage i slangen och förbereder en ny slang för att ersätta den gamla.

Underlåtenhet att inspektera bromsslangarna kan bidra till större och allvarligare skador på bromssystemet. Det är därför värt att serva bromsslangarna regelbundet och satsa på kvalitet vid inköp.

Materialalternativ för bromsslang

Bromsslangar är gjorda av gummi eller stålfläta. Gummibromsslangar är vanligare. Deras fördel är god flexibilitet, bra bromsprestanda, ett mer överkomligt pris och deras funktion i ett brett temperatur- och hydraultrycksområde. Stålflätade bromsslangar det yttre skalet är ofta tillverkat av rostfri fläta, som skyddas av klar plast. Innerslangen är däremot ofta teflon.

Fördelen med bromsslangar av stål är deras hållbarhet. De är ofta mindre känsliga för slitage från nötning eller skador från miljöfaktorer som skador från flygande stenar. Stålflätan förhindrar att slangen sväller under tryck, tack vare vilka stålflätade bromsslangar vanligtvis håller längre än gummibromsslangar. Utöver dessa punkter beskriver flera förare som gått över till en stålflätad bromsslang att bromskänslan har förbättrats.

Gummibromsslangar håller upp till sex år. Livslängden för stålflätade bromsslangar är vanligtvis fem till tio år eller längre. Det är dock omöjligt att förutsäga slangarnas exakta livslängd eller hållbarhet. Utöver materialet påverkas bromsslangens livslängd och slitage av flera faktorer, såsom slangens kvalitet, körsätt, väglag och fordonets vikt. Gummibromsslangar är lättare att visuellt inspektera för sprickor eller andra skador, medan skador på teflon i det nedre lagret av stålflätade slangar är svårare att upptäcka när stålflätan täcker den.

Tri clamp krage | | tripanta-064 | mätrör

Hittade du inte det du letade efter?

Du kan alltid fråga våra slangmästare om hjälp i chatten, Kontakt eller utforska det breda utbudet av hela vår webbutik.

Gå till webbutiken
Bromsslang

Hittade du inte det du letade efter?

Du kan alltid fråga våra slangmästare om hjälp i chatten, Kontakt eller utforska det breda utbudet av hela vår webbutik.

Gå till webbutiken