Instruktioner för luftning av bromsslang

Instruktioner för luftning av bromsslangar för motorcyklar
Instruktioner för luftning av bromsslang
Instruktioner för luftning av bromsslang

Monteringsanvisning för montering av HEL Performance bromsslangar

Eftersom du har bestämt dig för att byta ut dina bromsslangar med HEL Performance stålflätade slangar och för att få ut det mesta av dem, ägna några minuter åt att läsa installationsanvisningarna.

Kontakta oss om du behöver mer information eller råd.

Varför är HEL Performance bromsslangar bättre?

Vi tillverkar våra slangar med kopplingar i rostfritt stål som pressas direkt på teflon/stålflätad slang. Detta eliminerar den "mjuka" känslan som förknippas med gummi i bromsslangar under extrema bromssituationer. Utsidan av rostfritt stål ger utmärkt motståndskraft mot korrosion och nötning. Pressade kontakter ger en strömlinjeformad finish och en verkligt säker lösning.

Innan du påbörjar installationen, kontrollera att du är bekant med hur den nya bromsslangen ersätter de befintliga slangarna på din cykel. Var särskilt uppmärksam på banjos och hörnbeslags riktning. Banjos och hörn kan orienteras i efterhand enligt tillverkarens anvisningar. 

Låt oss börja:

Ta försiktigt bort de befintliga bromsslangarna från cykeln. Börja med att ta bort alla gamla brickor, töm sedan ut bromsvätskan från systemet. Var särskilt försiktig med att bromsvätska kommer på lackytor, eftersom det är ett riktigt kraftfullt lösningsmedel. Efter detta, se till att tätningsytorna på bromsok och handtag är rena och i gott skick. Tätningspluggarna i banjokontakten ska alltid bytas ut mot nya när kontakten öppnas.

Förberedelse:

Självklart behöver du ren, ny bromsvätska. Kontrollera vätskans kompatibilitet med ditt system, eftersom det finns olika bromsvätskor. Du behöver också en plastslang som passar tätt in i luftningsnippeln och en glasbehållare så att du kan se luften och gammal vätska som lämnar systemet. Vår bromsslang tål alla bromsvätskor på marknaden.

Täck också områdena runt huvudcylindern och luftningsnipplarna för att skydda mot oavsiktligt spill och se till att de omgivande områdena är rena för att förhindra att smuts kommer in i systemet. Fäst en plastslang på en av luftningsnipplarna och öppna den något för att få ut det mesta av den gamla vätskan innan du tar bort de befintliga slangarna. Med avluftningsnippeln öppen, se till att det finns mycket vätska i bromsbehållaren och sätt sedan tillbaka locket för att förhindra att vätska stänker ut när du börjar blöda.

Primer

Om du har ett bromssystem med dubbla skivor, lufta en bromsok i taget och lufta bromsoket längst bort från huvudcylindern först.

Fäst slangen på ventilationsnippeln och placera den andra änden i en ren glasburk. Häll ren bromsvätska i burken så att änden av slangen ligger under vätskan - på så sätt drar du inte tillbaka luft i systemet. Öppna sedan luftningsnippeln och kläm och släpp bromsspaken långsamt för att ge huvudcylindern tillräckligt med tid för att suga upp ny vätska från behållaren. Håll ett öga på vätskenivån i huvudcylinderbehållaren och se till att den inte faller under minimimärket för att förhindra att luft sugs in i systemet. Vid påfyllning kan vätska dras tillbaka in i systemet från behållaren. Se bara till att slangen alltid är nedsänkt i vätskan så att du inte drar in luft i systemet härifrån. Att fylla systemet bör inte kräva för mycket kraft - när det är fullt, dra åt avluftningsnippeln.

Uttryck

Att enbart lufta bromsslangen är en framgång, men det är lättare när det finns en hjälpare som trycker på handtaget eller pedalen. Öppna luftningsnippeln långsamt, ungefär ett halvt varv, samtidigt som du klämmer in bromsspaken (eller trycker ner pedalen). När du håller ner spaken eller pedalen bör du se luftbubblor eller vätska komma in i glasburken. Utsläpp av vätska eller luft tar bara några sekunder. Stäng sedan nippeln innan du släpper bromsspaken/pedalen. Kontrollera nu vätskenivån i tanken och lägg till mer om det behövs. Upprepa denna procedur tills inga fler bubblor är synliga och vätskan som kommer ut är klar, se till att hålla huvudcylindern fylld. Om du har ett dubbelt bromssystem, upprepa processen med det andra bromsoket.

Slutbesiktningar

Du bör nu ha ett bromssystem som känns bra. Spaken ska "röra sig" en bit och sedan möta fast motstånd, men om medan du fortsätter att trycka på motståndet eller svampigheten sakta minskar, finns det förmodligen fortfarande luft i systemet. Försök att lufta systemet igen och kontrollera att alla delar är åtdragna till rätt vridmoment. Kontrollera även att det inte finns några vätskeläckor i någon av slangarna eller systemen.

OBS – cykla inte förrän du är säker på att du har luftat bromsarna korrekt. Kontrollera att alla kopplingar är ordentligt anslutna till varje slang. Kontrollera att det inte finns några läckor. Kontrollera att slangarna är monterade utan veck eller vridningar. Se till att rörelsen av fullfjädringen och rattlåset inte påverkar slangarna på något sätt. Dra sedan åt banjobulten till rätt vridmoment.

Minst 20 Nm (14 lbf⋅ft)

Max – 33 Nm (24 lbf⋅ft)



Om du är osäker, be din lokala återförsäljare att tömma systemet åt dig.

Författare

Toni Mielikainen
Verkställande direktör
Mittaletku
+358 400 292 874
Email
Linkedin

Toni är kanske Finlands mest erfarna slangmästare, vars händer har gått igenom hundratals lösningar för alla inhemska industrier. Mer än 20 års erfarenhet av slang- och kopplingsfrågor kan ses som expertis som både stora produktionsanläggningar och små bryggerier drar nytta av.

Borgå måttband Toni Mielikäinen

Författare

Toni Mielikainen
Verkställande direktör
Mittaletku
+358 400 292 874
Email
Linkedin

Toni är kanske Finlands mest erfarna slangmästare, vars händer har gått igenom hundratals lösningar för alla inhemska industrier. Mer än 20 års erfarenhet av slang- och kopplingsfrågor kan ses som expertis som både stora produktionsanläggningar och små bryggerier drar nytta av.

Borgå måttband Toni Mielikäinen

Författare

Borgå måttband Toni Mielikäinen

Toni Mielikainen
Verkställande direktör
Mittaletku
+358 400 292 874
Email
Linkedin

Toni är kanske Finlands mest erfarna slangmästare, vars händer har gått igenom hundratals lösningar för alla inhemska industrier. Mer än 20 års erfarenhet av slang- och kopplingsfrågor kan ses som expertis som både stora produktionsanläggningar och små bryggerier drar nytta av.

Vi använde dessa produkter