Jarruletkun ilmausohje

Jarruletkun ilmaus ohje moottoripyörille
Jarruletkun ilmaus ohje
Jarruletkun ilmausohje

Asennusohjeet HEL Performance -jarruletkujen asentamiseen

Koska olet päättänyt vaihtaa jarruletkusi HEL Performance teräspunosletkuihin ja saadaksesi niistä kaiken hyödyn, Käytä muutama minuutti ja lue asennusohjeet.

Ota yhteyttä, jos tarvitset lisätietoja tai neuvoja.

Miksi HEL Performance -jarruletkut ovat parempia?

Valmistamme letkumme käyttäen ruostumattomasta teräksestä valmistettuja liittimiä, jotka on puristettu suoraan teflon/teräspunosvalmistetulle letkulle. Tämä eliminoi sen “pehmeän” tunteen, joka liittyy kumiin jarruletkuissa äärimmäisissä jarrutustilanteissa. Ruostumattoman teräksen ulkopinta tarjoaa erinomaisen vastustuskyvyn korroosiota ja hankausta vastaan. Puristetut liittimet antavat virtaviivaisen viimeistelyn ja todella turvallisen ratkaisun.

Ennen kuin aloitat asennuksen, tarkista, että olet perehtynyt siihen, kuinka uusi jarruletku korvaa pyöräsi olemassa olevat letkut. Kiinnitä erityistä huomiota banjojen ja kulmaliittimien suuntaan. Banjoja ja kulmia voidaan suunnata jälkeenpäin valmistajan ohjeen mukaan. 

Aloitetaan:

Irroita olemassa olevat jarruletkut pyörästä varovasti. Aloita poistamalla kaikki vanhat aluslevyt ja tyhjennä sitten jarruneste järjestelmästä. Varo erityisesti jarrunesteen joutumista maalipinnoille, koska se on todella tehokas liuotin. Tämän jälkeen varmista jarrusatulan ja kahvan tiivistepinnat ovat puhtaat ja hyvässä kunnossa. Banjoliittimessä olevat tiivisteprikat tulee vaihtaa aina uusiin, kun liitin on avattu..

Valmistelu:

Tietenkin tarvitset puhdasta, uutta jarrunestettä. Tarkista nesteen sopivuus järjestelmääsi, sillä jarrunesteitä on erilaisia. Tarvitset myös muoviletkun, joka sopii tiukasti ilmausnippaan, ja lasisäiliön, jotta näet ilman ja vanhan nesteen poistuvan järjestelmästä. Jarruletkumme kestää kaikkia markkinoilla olevia jarrunesteitä.

Peitä myös pääsylinterin ja ilmausnippojen ympärillä olevat alueet suojataksesi vahingossa tapahtuvilta roiskeilta ja varmista, että ympäröivät alueet ovat puhtaat, jotta järjestelmään ei pääse likaa. Kiinnitä muoviletku yhteen ilmausnippaan ja avaa sitä hieman, jotta saat suurimman osan vanhasta nesteestä pois ennen olemassa olevien letkujen irroittamista. Kun ilmausnippa on auki, varmista, että jarrusäiliössä on runsaasti nestettä, ja aseta sitten korkki takaisin päälle, jotta nestettä ei roisku, kun alat ilmata.

Pohjustus

Jos sinulla on kaksoislevyjarrujärjestelmä, ilmaa yksi jarrusatula kerrallaan ja ilmaa ensin pääsylinteristä kauimpana oleva jarrusatula.

Kiinnitä letku ilmausnippaan ja aseta toinen pää puhtaaseen lasipurkkiin. Kaada puhdasta jarrunestettä purkkiin niin, että letkun pää jää nesteen alle – näin et vedä ilmaa takaisin järjestelmään. Avaa sitten ilmausnippa ja purista ja vapauta jarruvipua hitaasti, jotta pääsylinterille jää riittävästi aikaa imeä tuoretta nestettä säiliöstä. Pidä pääsylinterin säiliön neste tasoa silmällä ja varmista, että se ei putoa minimi merkin alapuolelle, jotta ilmaa ei imeydy järjestelmään. Täytettäessä nestettä saattaa vetää takaisin järjestelmään astiasta. Varmista vain, että letku on aina upotettu nesteeseen, jotta et vedä ilmaa järjestelmään tästä päästä. Järjestelmän täyttäminen ei saa vaatia liikaa voimaa – kun se on täynnä, kiristä ilmausnippa.

Ilmaus

Jarruletkun ilmaus yksin onnistuus, mutta on helpompaa kun on apumies painamassa kahvaa tai poljinta. Avaa ilmausnippa hitaasti, noin puoli kierrosta, samalla kun puristat jarruvipua sisään (tai painat poljinta). Kun pidät vipua tai poljinta painettuna, sinun pitäisi nähdä ilmakuplia tai nestettä pääsevän lasipurkkiin. Nesteen tai ilman vapautuminen kestää vain muutaman sekunnin. Sulje sitten nippa ennen kuin vapautat jarruvivun/polkimen. Tarkista nyt nesteen taso säiliössä ja lisää tarvittaessa. Toista tämä toimenpide, kunnes kuplia ei enää näy ja ulos tuleva neste on kirkasta, varmistaen samalla, että pääsylinteri pysyy täytettynä. Jos sinulla on kaksoisjarrujärjestelmä, toista prosessi toisella jarrusatulalla.

Lopputarkastukset

Sinulla pitäisi nyt olla jarrujärjestelmä, joka tuntuu hyvältä. Vivun pitäisi “liikkua” hieman ja sitten kohdata luja vastus, mutta jos jatkaessasi painetta vastus tai sienimäisyys laskee hitaasti, järjestelmässä on todennäköisesti vielä ilmaa. Yritä ilmata järjestelmä uudelleen ja tarkista, että kaikki osat on kiristetty oikeaan momenttiin. Tarkista myös, että missään letkussa tai järjestelmässä ei ole nestevuotoja.

HUOM – älä aja pyörälläsi, ennen kuin olet varma, että olet ilmannu jarrut oikein. Tarkista, että kaikki liittimet on kiinnitetty kunnolla jokaiseen letkuun. Tarkista, että ei ole vuotoja. Tarkista, että letkut on asennettu ilman taitoksia tai kiertymiä. Varmista, että täysjousituksen liike ja ohjauslukko eivät vaikuta letkuihin millään tavalla. Kiristä sitten banjopultti oikeaan momenttiin.

Vähintään 20 Nm (14 lbf⋅ft)

Enintään – 33 Nm (24 lbf⋅ft)



Jos olet epävarma, pyydä paikallista jälleenmyyjää tyhjentämään järjestelmä puolestasi.

Kirjoittaja

Toni Mielikäinen
Toimitusjohtaja
Mittaletku
+358 400 292 874
[email protected]
Linkedin

Toni on ehkä Suomen kokenein letkumestari, jonka käsien kautta on kulkeneet sadat ratkaisut kaikille kotimaisille teollisuudenaloille. Yli 20 vuoden kokemus letku- ja liitinasioista näkyy osaamisena, josta hyötyvät niin isot tuotantolaitokset kuin pienet panimot.

Porvoon mittaletku toni mielikäinen

Kirjoittaja

Toni Mielikäinen
Toimitusjohtaja
Mittaletku
+358 400 292 874
[email protected]
Linkedin

Toni on ehkä Suomen kokenein letkumestari, jonka käsien kautta on kulkeneet sadat ratkaisut kaikille kotimaisille teollisuudenaloille. Yli 20 vuoden kokemus letku- ja liitinasioista näkyy osaamisena, josta hyötyvät niin isot tuotantolaitokset kuin pienet panimot.

Porvoon mittaletku toni mielikäinen

Kirjoittaja

Porvoon mittaletku toni mielikäinen

Toni Mielikäinen
Toimitusjohtaja
Mittaletku
+358 400 292 874
[email protected]
Linkedin

Toni on ehkä Suomen kokenein letkumestari, jonka käsien kautta on kulkeneet sadat ratkaisut kaikille kotimaisille teollisuudenaloille. Yli 20 vuoden kokemus letku- ja liitinasioista näkyy osaamisena, josta hyötyvät niin isot tuotantolaitokset kuin pienet panimot.

Näitä tuotteita käytimme