Från garaget
som ett specialistföretag

Hur växte Mittaletku från ett garage i Borgå till det slang- och kopplingsexpertföretag det är idag? Läs vår berättelse, du kommer att känna oss bättre.

Med kraften från en makaronerlåda

Födelseberättelsen om Mittaletku är kanske inte den vanligaste födelseberättelsen för ett företag, men den är minst sagt intressant. Vår historia började i ett Borgågarage och en makaronilåda.

För mer än 12 år sedan bestämde sig vår ägare Toni för att förverkliga sin långsiktiga dröm om att förändra branschen och bestämde sig för att förverkliga den i form av entreprenörskap. Den mörka kostymen, skjortan med vit krage och den alltid snygga slipsen kändes inte längre som min egen. Dagarna som exportchef i ett internationellt speditionsföretag hade börjat tappa sin lyster och rösten som lockat mig in i entreprenörskap som en siren i åratal lät ännu starkare.

”Jag började undersöka alternativ och letade efter ett fungerande företag där ägaren ville ha en fortsättning på sitt livsverk. På den tiden var jag särskilt intresserad av företag där den tidigare ägaren var villig att utbilda mig för alla uppgifter. Företaget kunde ha varit ett kafé, men det första – och kanske dikterat av ödet, var detta slangföretag.”

Då hittades Mittaletku:s prekursorbolag, som verkade under namnet Paineilmapalvelu Saari, på en hemsida som förmedlar bolag till försäljning och det dröjde inte länge förrän dåvarande ägaren och den blivande ägaren satt i garaget till bolaget från kl. Borgå, poppar bara en låda makaroner. De bådas tankevärldar sammanföll perfekt och ganska snart var planen för ägarbytet klar.

”Jag förstod redan från början att det var viktigt för den gamla ägaren att veta att företaget skulle förbli i goda händer. För mig själv letar jag efter ett jobb som jag trivs med och där jag kan ge bröd åt min familj. Det är fortfarande saker som jag anser är viktiga och de har också blivit verklighet”, säger Toni med förståelse.

Porvoon mittaletku oy ligger i Borgå
Mittaletku Borgå oy

Familj före Porvoosee

I samband med ägarbytet ändrades företagets namn från Porvoon till Mittaletku och den tidigare ägaren blev Tonis lärare i enlighet med önskemål. Det var guld värt att få lära sig mästarens lära innan en liten entreprenörs ansvar helt och hållet låg på ens egna axlar. "Dessutom ger jag stor beröm till min make vid den tiden och till barnen, som verkligen var förstående över förändringen. Då hade vi precis slagit oss ner för att bo i ett helt nytt självbyggt fristående hus i Ryttylä, Hausjärvi, från vilket vi genom gemensamt beslut bytte till Porvoose i och med förvärvet av företaget”.

Även om det var mycket jobb i början och man hela tiden kunde lära sig nya saker, med hjälp av ett öppet sinne och drömmen om entreprenörskap fortsatte ditt företag och den nya ägaren att utvecklas. Redan på den tiden gav genuint hjälpa kunder glädje och de nödvändiga känslorna av framgång i de inledande stadierna. Än idag fungerar samma saker som en drivkraft för Mittaletkua – att lösa kundernas behov i webbutiken, på kontoret och via telefon ger oss också mycket.

”Det har varit intressant att se hur till exempel näthandeln har förändrat verksamheten genom åren. Förr kunde det på morgonen vara ett dussin kunder som väntade på att dörrarna skulle öppnas. Nu, i näthandelns tidevarv, väntar samma kunder på oss i digitala kanaler, sociala medier, näthandel och via e-post”, beskriver Toni förändringen.

Från reservdelar till helheter

Mittaletku har utvecklats från den så kallade reservdelsförsäljningen i inledningsfasen för att lösa kundernas stora produktionslinjesammansättningar. Detta har underlättats av det faktum att du redan från början har velat känna till dina egna produkter och deras fulla användningspotential utan och innan.

Idag är företagets experter även med och utformar service- och underhållskoncept för produktionslinjer av olika storlekar. "Många butikskunder har så småningom blivit kunder som ville att vi skulle hjälpa dem att välja slang och kopplingar och deras underhållsplaner. Medan de till en början hämtade reservdelar från butiken själva, har de numera lagt ut det ansvaret på oss. Kanske berättar det om den expertis de har fått av oss genom åren”, säger Toni.

Kundernas förtroende syns också i att Mittaletku:s telefon kan ringa till sjössfrån lavakundens maskinrum där snabb konsultationshjälp behövs för att lösa den aktuella situationen. Och varje gång har kundens problem lösts.

Vår berättelse
Vår berättelse

Kundexpert

Även om digitaliseringen förändrar företagets sätt att arbeta, planerar Mittaletku att fortsätta vara ett Borgå specialistföretag för slangar och kopplingar för kunder som möter i alla kanaler. Det har märkts att det alltid finns mer och mer efterfrågan på expertis.

Slangar och kopplingar som väljs efter deras syfte kommer att spara avsevärd tid och pengar även i framtiden. Produktionsavbrott kan minimeras genom att använda Mittaletku:s år av know-how och certifierade produkter. Hemligheten med dagens Mittaletku-kunskap ligger just i dessa: att hantera kundenheter. Det har varit långt från garaget vid sidan av makaronilådan till detta ögonblick, men vi investerar i framtiden ännu mer självsäkert.

Vi kommer snart att fira våra stora födelsedagar, som är en milstolpe inte bara för företaget, utan också för vår övertygelse om att ett företag som Mittaletku har sin egen viktiga plats som hjälpare för den inhemska industrin.

Från garaget
som ett specialistföretag

Hur växte Mittaletku från ett garage i Borgå till det slang- och kopplingsexpertföretag det är idag? Läs vår berättelse, du kommer att känna oss bättre.

Med kraften från en makaronerlåda

Födelseberättelsen om Mittaletku är kanske inte den vanligaste födelseberättelsen för ett företag, men den är minst sagt intressant. Vår historia började i ett Borgågarage och en makaronilåda.

För mer än 12 år sedan bestämde sig vår ägare Toni för att förverkliga sin långsiktiga dröm om att förändra branschen och bestämde sig för att förverkliga den i form av entreprenörskap. Den mörka kostymen, skjortan med vit krage och den alltid snygga slipsen kändes inte längre som min egen. Dagarna som exportchef i ett internationellt speditionsföretag hade börjat tappa sin lyster och rösten som lockat mig in i entreprenörskap som en siren i åratal lät ännu starkare.

”Jag började undersöka alternativ och letade efter ett fungerande företag där ägaren ville ha en fortsättning på sitt livsverk. På den tiden var jag särskilt intresserad av företag där den tidigare ägaren var villig att utbilda mig för alla uppgifter. Företaget kunde till exempel ha varit ett kafé, men det här slangföretaget var det första - och kanske dikterat av ödet - som träffade plötsligt."

Då hittades Mittaletku:s prekursorbolag, som verkade under namnet Paineilmapalvelu Saari, på en hemsida som förmedlar bolag till försäljning och det dröjde inte länge förrän dåvarande ägaren och den blivande ägaren satt i garaget till bolaget från kl. Borgå, poppar bara en låda makaroner. De bådas tankevärldar sammanföll perfekt och ganska snart var planen för ägarbytet klar.

”Jag förstod redan från början att det var viktigt för den gamla ägaren att veta att företaget skulle förbli i goda händer. För mig själv letar jag efter ett jobb som jag trivs med och där jag kan ge bröd åt min familj. Det är fortfarande saker som jag anser är viktiga och de har också blivit verklighet”, säger Toni med förståelse.

Porvoon mittaletku oy ligger i Borgå
Mittaletku Borgå oy

Familj före Porvoosee

I samband med ägarbytet ändrades företagets namn från Porvoon till Mittaletku och den tidigare ägaren blev Tonis lärare i enlighet med önskemål. Det var guld värt att få lära sig mästarens lära innan en liten entreprenörs ansvar helt och hållet låg på ens egna axlar. "Dessutom ger jag stor beröm till min make vid den tiden och till barnen, som verkligen var förstående över förändringen. Då hade vi precis slagit oss ner för att bo i ett helt nytt självbyggt fristående hus i Ryttylä, Hausjärvi, från vilket vi genom gemensamt beslut bytte till Porvoose i och med förvärvet av företaget”.

Även om det var mycket jobb i början och man hela tiden kunde lära sig nya saker, med hjälp av ett öppet sinne och drömmen om entreprenörskap fortsatte ditt företag och den nya ägaren att utvecklas. Redan på den tiden gav genuint hjälpa kunder glädje och de nödvändiga känslorna av framgång i de inledande stadierna. Än idag fungerar samma saker som en drivkraft för Mittaletkua – att lösa kundernas behov i webbutiken, på kontoret och via telefon ger oss också mycket.

”Det har varit intressant att se hur till exempel näthandeln har förändrat verksamheten genom åren. Förr kunde det på morgonen vara ett dussin kunder som väntade på att dörrarna skulle öppnas. Nu, i näthandelns tidevarv, väntar samma kunder på oss i digitala kanaler, sociala medier, näthandel och via e-post”, beskriver Toni förändringen.

Från reservdelar till helheter

Mittaletku har utvecklats från den så kallade reservdelsförsäljningen i inledningsfasen för att lösa kundernas stora produktionslinjesammansättningar. Detta har underlättats av det faktum att du redan från början har velat känna till dina egna produkter och deras fulla användningspotential utan och innan.

Idag är företagets experter även med och utformar service- och underhållskoncept för produktionslinjer av olika storlekar. "Många butikskunder har så småningom blivit kunder som ville att vi skulle hjälpa dem att välja slang och kopplingar och deras underhållsplaner. Medan de till en början hämtade reservdelar från butiken själva, har de numera lagt ut det ansvaret på oss. Kanske berättar det om den expertis de har fått av oss genom åren”, säger Toni.

Kundernas förtroende syns också i att Mittaletku:s telefon kan ringa till sjössfrån lavakundens maskinrum där snabb konsultationshjälp behövs för att lösa den aktuella situationen. Och varje gång har kundens problem lösts.

Vår berättelse

Kundexpert

Även om digitaliseringen förändrar företagets sätt att arbeta, planerar Mittaletku att fortsätta vara ett Borgå specialistföretag för slangar och kopplingar för kunder som möter i alla kanaler. Det har märkts att det alltid finns mer och mer efterfrågan på expertis.

Slangar och kopplingar som väljs efter deras syfte kommer att spara avsevärd tid och pengar även i framtiden. Produktionsavbrott kan minimeras genom att använda Mittaletku:s år av know-how och certifierade produkter. Hemligheten med dagens Mittaletku-kunskap ligger just i dessa: att hantera kundenheter. Det har varit långt från garaget vid sidan av makaronilådan till detta ögonblick, men vi investerar i framtiden ännu mer självsäkert.

Vi kommer snart att fira våra stora födelsedagar, som är en milstolpe inte bara för företaget, utan också för vår övertygelse om att ett företag som Mittaletku har sin egen viktiga plats som hjälpare för den inhemska industrin.

Från garaget
till ett expertföretag

Hur växte Mittaletku från ett garage i Borgå till det slang- och kopplingsexpertföretag det är idag? Läs vår berättelse, du kommer att känna oss bättre.

Med kraften från en makaronerlåda

Födelseberättelsen om Mittaletku är kanske inte den vanligaste födelseberättelsen för ett företag, men den är minst sagt intressant. Vår historia började i ett Borgågarage och en makaronilåda.

För mer än 12 år sedan bestämde sig vår ägare Toni för att förverkliga sin långsiktiga dröm om att förändra branschen och bestämde sig för att förverkliga den i form av entreprenörskap. Den mörka kostymen, skjortan med vit krage och den alltid snygga slipsen kändes inte längre som min egen. Dagarna som exportchef i ett internationellt speditionsföretag hade börjat tappa sin lyster och rösten som lockat mig in i entreprenörskap som en siren i åratal lät ännu starkare.

”Jag började undersöka alternativ och letade efter ett fungerande företag där ägaren ville ha en fortsättning på sitt livsverk. På den tiden var jag särskilt intresserad av företag där den tidigare ägaren var villig att utbilda mig för alla uppgifter. Företaget kunde till exempel ha varit ett kafé, men det här slangföretaget var det första - och kanske dikterat av ödet - som träffade plötsligt."

Då hittades Mittaletku:s prekursorbolag, som verkade under namnet Paineilmapalvelu Saari, på en hemsida som förmedlar bolag till försäljning och det dröjde inte länge förrän dåvarande ägaren och den blivande ägaren satt i garaget till bolaget från kl. Borgå, poppar bara en låda makaroner. De bådas tankevärldar sammanföll perfekt och ganska snart var planen för ägarbytet klar.

”Jag förstod redan från början att det var viktigt för den gamla ägaren att veta att företaget skulle förbli i goda händer. För mig själv letar jag efter ett jobb som jag trivs med och där jag kan ge bröd åt min familj. Det är fortfarande saker som jag anser är viktiga och de har också blivit verklighet”, säger Toni med förståelse.

Porvoon mittaletku oy ligger i Borgå
Mittaletku Borgå oy

Familj före Porvoosee

I samband med ägarbytet ändrades företagets namn från Porvoon till Mittaletku och den tidigare ägaren blev Tonis lärare i enlighet med önskemål. Det var guld värt att få lära sig mästarens lära innan en liten entreprenörs ansvar helt och hållet låg på ens egna axlar. "Dessutom ger jag stor beröm till min make vid den tiden och till barnen, som verkligen var förstående över förändringen. Då hade vi precis slagit oss ner för att bo i ett helt nytt självbyggt fristående hus i Ryttylä, Hausjärvi, från vilket vi genom gemensamt beslut bytte till Porvoose i och med förvärvet av företaget”.

Även om det var mycket jobb i början och man hela tiden kunde lära sig nya saker, med hjälp av ett öppet sinne och drömmen om entreprenörskap fortsatte ditt företag och den nya ägaren att utvecklas. Redan på den tiden gav genuint hjälpa kunder glädje och de nödvändiga känslorna av framgång i de inledande stadierna. Än idag fungerar samma saker som en drivkraft för Mittaletkua – att lösa kundernas behov i webbutiken, på kontoret och via telefon ger oss också mycket.

”Det har varit intressant att se hur till exempel näthandeln har förändrat verksamheten genom åren. Förr kunde det på morgonen vara ett dussin kunder som väntade på att dörrarna skulle öppnas. Nu, i näthandelns tidevarv, väntar samma kunder på oss i digitala kanaler, sociala medier, näthandel och via e-post”, beskriver Toni förändringen.

Vår berättelse

Från reservdelar till helheter

Mittaletku har utvecklats från den så kallade reservdelsförsäljningen i inledningsfasen för att lösa kundernas stora produktionslinjesammansättningar. Detta har underlättats av det faktum att du redan från början har velat känna till dina egna produkter och deras fulla användningspotential utan och innan.

Idag är företagets experter även med och utformar service- och underhållskoncept för produktionslinjer av olika storlekar. "Många butikskunder har så småningom blivit kunder som ville att vi skulle hjälpa dem att välja slang och kopplingar och deras underhållsplaner. Medan de till en början hämtade reservdelar från butiken själva, har de numera lagt ut det ansvaret på oss. Kanske berättar det om den expertis de har fått av oss genom åren”, säger Toni.

Kundernas förtroende syns också i att Mittaletku:s telefon kan ringa till sjössfrån lavakundens maskinrum där snabb konsultationshjälp behövs för att lösa den aktuella situationen. Och varje gång har kundens problem lösts.

Vår berättelse

Kundexpert

Även om digitaliseringen förändrar företagets sätt att arbeta, planerar Mittaletku att fortsätta vara ett Borgå specialistföretag för slangar och kopplingar för kunder som möter i alla kanaler. Det har märkts att det alltid finns mer och mer efterfrågan på expertis.

Slangar och kopplingar som väljs efter deras syfte kommer att spara avsevärd tid och pengar även i framtiden. Produktionsavbrott kan minimeras genom att använda Mittaletku:s år av know-how och certifierade produkter. Hemligheten med dagens Mittaletku-kunskap ligger just i dessa: att hantera kundenheter. Det har varit långt från garaget vid sidan av makaronilådan till detta ögonblick, men vi investerar i framtiden ännu mer självsäkert.

Vi kommer snart att fira våra stora födelsedagar, som är en milstolpe inte bara för företaget, utan också för vår övertygelse om att ett företag som Mittaletku har sin egen viktiga plats som hjälpare för den inhemska industrin.